Virtuální svět útočí, změní se Internet v roce 2014?
V roce 2014 může Internet, v podobě, jaké ho dnes známe, zmizet. Jeho místo by mohly zaujmout desítky národních sítí s omezeným přístupem k cizím zdrojům.
Řeči o segmentaci a rozpadu Internetu na národní domény zaznívají už dlouho. Řada odborníků se domnívá, že s růstem bezpečnostních hrozeb v Síti, budou izolacionistické tendence v Internetu narůstat. A to následně povede k tomu, že kybernetičtí zločinci vytvoří „podzemní“ internet s anonymními službami a s přístupem přes zvláštní hesla.
Hovoříme-li o perspektivách rozpadu Internetu, nelze zapomínat na to, že už nyní je Internet ve značné míře omezen, včetně v rámci národních legislativ. I dnes nejsou zdaleka všechny služby v různých částech světa přístupné, konstatuje internetový expert Anton Merkulov:
Ve skutečnosti je Internet segmentován už dávno, protože, pokud bychom vzali zákon o autorských právech, který je v různých částech světa různý, tak uživatelé už vědí, že nemůžeme používat řadu amerických a britských služeb.
Asi to je zvláštní, ale největší hrozba pro uživatele nepřichází ze strany státu, ale ze strany komerčních společností, které investují obrovské finanční prostředky do sběru informací o každém z nás. Kolem uživatele se vytváří autonomní internetový svět zkonstruovaný v zájmu globálních korporací, komentuje internetová specialistka Jekatěrina Aksjonová:
Kromě vytvoření izolovaných internetových sítí pro obyvatele obzvláště nešťastných zemí, jdeme k tomu, aby u každého člověka vznikl jeho vlastní internet. Problém je v tom, že všechny komerční služby zařadily tak silný kurs k přizpůsobení se každému, konkrétnímu uživateli, že to je až nepříjemné.
Pokud ohledně něčeho zadáte otázku na svém počítači a já na svém, tak se u nás objeví zcela rozdílné výsledky. Když já i vy navštívíme hlavní stránku Amazonu, tak tam oba vidíme dva různé obchody. Pokud budeme, například, hledat pojistku, tak dostaneme tu samou službu, avšak za jiným účelem. Prodávající si prohlížejí veškeré informace, které o mě i o vás shromáždili a dělají naprosto rozdílné nabídky. Pokud tato tendence bude pokračovat, tak se ocitneme ve svém maličkém internetu, který bude posílat zprávy přizpůsobenému našemu profilu, reklamu, nabídky, a dokonce i zprávy těch lidí, se kterými by my mohli komunikovat.
Mezi internetovými experty se nedávno objevil vtip: zaměstnanci pojišťoven nikdy v Internetu neplatí za jídlo kreditními kartami, protože výběr jídla brzy začne mít vliv na cenu zdravotního pojištění.
Komentáře: