Google testuje nový systém, jenž umožní nepřetržité monitorování chytrých mobilních telefonů
Je to pár dní zpátky, co se na serveru BusinessInsider objevila informace, že Google je v současné době ve fázi beta testování nového programu, jenž umožní sledovat uživatele chytrých telefonů nepřetržitě - ať jsou kdekoliv a to i bez nutnosti používání aplikací Google! Jak to bude fungovat?
Takže jakmile půjdete někdy do nějakého obchodu; řekněme nakupovat zimní oblečení, tak prostřednictvím Android aplikací může Google zjistit, že jste zrovna v blízkosti obchodu s koženými bundami a pokud vás třeba náhodnou napadne podívat se na internet - na konkrétní módní značky - tak bum!
Objeví se reklama na obchod vedle kterého teď stojíte. Asi si budete připadat, že jste tak trochu v Matrixu...
Z dostupných informací lze soudit, že Google bude využívat různé Android aplikace, jenž budou mít zaškrtávací políčko, které toto umožní. Zřejmě tedy půjde o princip: nezaškrtneš-li, nezahraješ si. Politika Googlu posledních let - viz nedávné změny Youtube komentářů - mívá standardní lehce nátlakové metody. Hledáčku byznysu nezůstanou ušetřeni ani majitelé zařízení od Apple, pokud používají některou z aplikací od Googlu. Obecně tento princip zjišťování polohy využívá jak nejbližších mobilních věží, tak i přítomnosti Wi-fi signálu.
Co si uživatelé často neuvědomují, je to, že pokud se přihlásí ke službě určování polohy, jsou permanentně monitorováni, říká Dan Auerbach z Electronic Frontier Foundation. Tato služba totiž aktivně běží v pozadí celého systému.
Reklama na mobilních telefonech funguje!
Toto se snaží prokázat Google. Dlouhodobým problémem mobilního marketingu je neefektivita reklam na přenosných zařízeních. Dle studie Dartmouth researcher je to způsobeno 7 zásadními faktory. Mezi ně patří zejména malý velikost displaye zařízení a podstata užití mobilního zařízení. Jednoduše řečeno, když vytahujete v obchodě telefon, tak už pravděpodobně máte dopředu vybráno, co budete hledat. Převážná část lidí plánuje co si koupí předem - vyjímečně k tomu využívá telefon. Google se touto novou možností snaží dokázat, že mobilní reklamy ve skutečnosti fungují a že má smysl do nich investovat. Zároveň je to také tah proti velice rozvinutému reklamnímu systému společnosti Facebook. Efektivita této reklamy bude snadno měřitelná tzv. konverzemi. Konverzní poměr, často označovaný jako míra konverze, označuje statistickou pravděpodobnost, že se z návštěvníka stránky stane zákazník.
Tedy válka o zákazníky se posouvá zase o něco dále. Bohužel to však uděluje další ránu našemu - již tak dost zhýralému - soukromí. Já se jen obávám, aby se tyto technologie nezačaly postupně zneužívat k jiným a nebezpečnějším účelům.
Google jako velký bratr
Podle bývalého systémového administrátora národní bezpečnostní agentury(NSA) Spojených států Amerických a také zaměstnance CIA, Edwarda Snowdena, sbírala NSA data mezi serverama Googlu a Yahoo. Edward Joseph Snowden vynesl na veřejnost tyto i další informace a následně se stal pro svou zemi zločincem. Od srpna roku 2013 užívá v Rusku statut uprchlíka a čerpá dočasný roční azyl.
Z této skutečnosti lze soudit, že nic neni zcela vyloučeno. Pokud se budeme bavit o potenciálních možnostech zneužití této technologie pro jiné než komerční účely, tak nás může napadnout mnoho scénářů. Co takhle mít absolutní přehled o protestujících lidech v ulicích? Co takhle sledovat pohyb podezřelých ,,teroristů"? Neni nutné být příliš paranoidní, ale s postupnou ztrátou kontroly nad skutečnostmi. jež vstupují a mísí se s našimi životy, je zdravá paranoia užitečná. Vůbec dnešní trend spočívá v informacích. A čím více informací, tím lépe. Pokud tedy nejste ta druhá strana.
Snowden - mimochodem velký fanoušek Rona Paula - přišel na veřejnost s informacemi o kterých již spousta dalších lidí dávno vědělo. On však na celé téma vládního sledování vrhnul vážnější stín. Je třeba vždy vnímat novou technologii více-dimenzionálně a přemýšlet i nad jejími důsledky. Existuje zde totiž vážná hrozba ztráty úplného soukromí. A ztráta soukromí je i ztrátou svobody.
Komentáře: