Pět příkladů klamání na obalech výrobků
Britská spotřebitelská organizace Which? se v nedávném průzkumu zaměřila na obaly. Zákazníky informuje o pěti nejčastějších tricích s balením výrobku, které prodejci a výrobci využívají a které nejsou vždy etické.
První trik se týká privátních značek řetězců, které se při navrhování svých obalů často snaží co nejblíže kopírovat dražší značkové produkty.
Pokus, který Which? provedla, například prokázal, že pokud se z balení odstranily názvy, čtyřicet procent dotazovaných považovalo balíček skořicových sušenek z Lidlu za mnohem dražší prémiovou značku McVitie.
Obsah také často neodpovídá obalu – například inzerované třešňovo-jahodové smoothie obsahuje pouze osmnáct procent třešní či jahod, zbytek představuje mnohem levnější jablečná či hroznová šťáva. Takovýto prohřešek je velmi častý u levných ovocných nápojů.
Obal může klamat i označením „light“. V Británii jsou takto často označeny diabetické produkty sice bez cukru, zato plné tuku. Průzkum Which? objevil i sušenky „light“, které obsahovaly pětkrát více cukru než jejich klasická varianta.
Pozor by si měli dát i vegetariáni. Průzkum odhalil v nejrůznějších výrobcích stopy po živočišných výrobcích. Našly se dokonce i v několika limonádách. Označení „veganské“ či „Vegetariánské neznamená nic a výrobce k ničemu nezavazuje.
Poslední z triků, se kterým se často setkávají i čeští spotřebitelé, jsou nevýhodná dárková balení. Which? například narazila na případ deodorantu s obvyklou cenou tři libry a sprchového gelu s cenou dvě libry. Prodávané společně v papírové krabičce však stály šest a půl libry. Zákazník tak platil za jednoduchý a nepříliš zdobný obal libru a půl navíc. Některé dárkové obaly jsou navíc nadměrné a jako takové klamou spotřebitele a jsou nešetrné k životnímu prostředí.
Zdroj: spotrebitele.dtest.cz
Komentáře: