Obkličování v plném proudu? Má NATO v úmyslu bezletovou zónu pro Rusko nad Baltem?
V pátek 12. prosince se údajně ruský vojenský tryskáč ve švédském vzdušném prostoru za letu dopustil téměř kolizního střetu s civilním linkovým letadlem. Od té doby jsou skandinávští a ruští činitelé zaměstnáni baráží tvrzení a proti-tvrzení. Některá skandinávská média o tom poskytovala podrobnosti a senzační zprávy. Volání na Kodaňské letiště a k dánské a švédské kontrole letového provozu však vedla k závěru, že tyhle zprávy je třeba při absenci důkazů považovat za fabrikace.
Jsou tedy někteří skandinávští žurnalisté a média komplici propagandistické kampaně NATO zaměřené na realizaci bezletové zóny pro ruské vojenské letouny nad Baltem kvůli dalšímu obkličování Ruska?
Švédský ministr obrany Peter Hulquist na tenhle téměř kolizní střet za letu reagoval ve švédské televizi. Hulquist z této údajné téměř kolize za letu s civilním letounem obvinil Ruské letectvo, které vstoupilo do švédského vzdušného prostoru okamžitě po vzletu z letiště Kastrup poblíž dánského hlavního města Kodaň. Finská ministryně dopravy Paula Risikko v neděli řekla finské tiskové agentuře STT, že je třeba prodiskutovat záležitost ruských vojenských letadel a vzdušné bezpečnosti nad Baltem. Hulquist dodal, že Švédské letectvo identifikovalo ruský tryskáč.
Švédský deník Atonbladen pak citoval švédského vedoucího letu a tiskového mluvčího Rolanda Sandelina jak říkají, že ruské letadlo bylo téměř neviditelné, protože vypnulo svůj transpondér, a že to znamená úmysl „utajení“. Dánský televizní kanál TV-2 citoval šéfa Švédského letectva Micaela Bydéna, jak říká, že ty dva letouny se dostaly do značné vzájemné blízkosti, aniž by kterýkoliv z nich změnil kurz. TV-2 pak na webové stránce tohoto televizního kanálu publikovala senzační zprávu tvrdící, že mezi skandinávským linkovým tryskáčem SAS a ruským vojenským tryskáčem nebylo více než 90 metrů.
Mluvčí ruského ministerstva obrany generál Igor Konašenkov tyhle domněnky odmítl. Ruská tisková agentura Tass Konašenka citovala, jak říká: „Neexistují žádné předpoklady pro spojování letu ruského bojového letounu s nehodovou situací 12. prosince v mezinárodním vzdušném prostoru nad Baltickým mořem. Tento let probíhal v přísném souladu s předpisy pro mezinárodní vzdušný prostor, aniž by porušoval hranice jiných zemí nebo bezpečný odstup od dopravních tras civilních letadel. … Lety válečných letounů NATO, které se za posledních několik měsíců ztrojnásobily, probíhají vždy s vypnutým transpondérem.“ Poslední ruské zprávy dodaly, že mezi ruským vojenským tryskáčem a civilním letadlem letěl špionážní letoun NATO.
Fabrikace versus vyšetřování. Při absenci jakýchkoliv důkazů pro tyto mediální zprávy jako je reportáž na TV-2, která tvrdila, že odstup byl jen 90 metrů, je na místě podezření, že zpráva byla fabrikací, senzační žurnalistickou nebo propagandou.
Tisková kancelář letiště Kastrup uvedla, že o údajném incidentu, o němž referoval NAVI AIR, který kontroluje dánský vzdušný prostor, nemůže poskytnout žádné informace. Mluvčí NAVI řekl, že žádné informace nemají, protože letoun okamžitě po vzletu opustil dánský vzdušný prostor a vstoupil do švédského vzdušného prostoru. Letiště Kastrup leží na pobřeží pouhých 18 kilometrů od švédského pobřežního města Malmø. Letadla běžně okamžitě při vzletu opouští dánský vzdušný prostor. Avšak NAVI AIR nemohl ani říci, který let se toho účastnil, od kterého dopravce, a kdy to civilní linkové letadlo vzletělo. NAVI AIR místo toho odkazoval na svůj švédský protějšek Luftfartsvärket (LFV).
V neděli 14. prosince nemohl tiskový činitel LFV Per Fröberg ani identifikovat letové číslo letounu, ani říci čas odletu, natož aby poskytl jakékoliv další informace kromě toho, že k incidentu došlo v pátek kolem poledne. Když byl Fröberg tázán na svůj názor na senzační zprávy skandinávských médií, tak tvrdil, že LFV neposkytlo žádné informace ani jiným médiím kromě těch informací, která poskytlo i autorovi, který volal v zastoupení nsnbc international a New Eastern Outlook.
Když byl Fröberg žádán, zda by LFV mohlo poskytnout radarová data, tak odpověděl, že LFV zatím žádné další informace veřejnosti neposkytne, aby „zamezilo spekulacím.“ Dodal, že LFV momentálně shromažďuje veškerá potřebná data, aby mohlo zahájit vnitřní vyšetřování, které by mohlo trvat pět až šest týdnů. Když byl tázán, zda bude moci LFV ta radarová data dát k dispozici tisku po uzavření vyšetřování, tak Fröberg odpověděl, že „to závisí na výsledku vyšetřování“, a že je příliš brzy, aby to šlo říci.
Je pozoruhodné, že k údajnému incidentu téměř srážky za letu došlo na pozadí zvýšené přítomnosti NATO v Polsku, Pobaltí a ve Skandinávských zemích stejně jako ve výspě východní expanze NATO na Ukrajině. Počátkem letošního roku se NATO rozhodlo zvýšit své hlídkové lety nad Baltem. Rusko muselo vzhledem ke strategické zranitelnosti ruského přístavu a námořní základny Kaliningrad ke značné nelibosti skandinávských zemí a NATO zvýšit své letecké hlídkování také. Politické napětí a strategické pózování opravdu pro civilní vzdušný provoz v tomto regionu znamená zvýšené riziko. Ovšem senzační reportáže o „neviditelných letadlech“ a o „nanejvýš 90 metrovém odstupu“ se jeví jako vyfabrikovaná propaganda zaměřená na vyvolání politického kontextu pro vytvoření bezletové zóny pro ruské vojenské letouny nad Baltem a pro porušování mezinárodního práva.
Je zajímavé, že média stejně jako žurnalisté mohou být údajně braní k osobní a právní odpovědnosti za šíření takovéto propagandy zvláště v konfliktní situaci. Současná vojenská doktrína NATO uvažuje o absolutní informační kontrole nad image jako o podstatné součásti moderního válčení.
Šíření dezinformací v konfliktní situaci je však považováno za těžký zločin a porušení Rezolucí Valného shromáždění OSN 110, 381 a 819 stejně jako Článku 19 Universální deklarace lidských práv. Tyto tři Rezoluce Valného shromáždění OSN byly přijaty v reakci na důsledky válečné propagandy za WW II. Žurnalisté, kteří se zapojili do šíření té propagandy o údajných „90 metrech odstupu“, by tedy údajně mohli být voláni k odpovědnosti podle Norimberských principů.
Komentáře: