Jak si z Čechů a Slováků dělají německé společnosti blbce?
Zde jsem blbečkem, zde nenakupuji
...toto je výtvor české lidové tvořivosti, parodie na reklamní slogan obchodního řetězce s drogeristickým zbožím DM v původním znění: Zde jsem člověkem, zde Nakupuji.
Ponechme stranou, co měla drogerie na mysli tímto sloganem, avšak "inovovaná" verze se v krátké době stala velmi populární a začala se bleskově šířit po sociálních sítích. Příčinou bylo srovnání cen identických výrobků prodávaných v síti zmíněného řetězce v Německu a v České republice. To, že zahraniční řetězce prodávají stejné zboží za vyšší ceny zákazníkům v postkomunistických zemích než klientům v západní Evropě, už bohužel nikoho nepřekvapí, ale srovnání cen zveřejněné v českých médiích tentokrát "zvedlo ze židlí" mnoho dosavadních zákazníků drogerie.
Rozdíly v cenách totiž činily i 100%. Například dětské kosmetické kapesníky dostanete v Německu za 0,95 eur, ale český zákazník je koupí za 60 Kč, pěna na holení Nivea v Německu v přepočtu za 44 Kč, ale pro českého klienta za krásných 107 Kč. Foto cenovek z německých obchodů a jejich srovnání s českými cenovkami sdílelo mnoho lidí na sociálních sítích a rozhořčení zákazníci začali dávat řetězci najevo svou nespokojenost.
DM bylo nuceno zareagovat na vlnu negativní reklamy, které se řetězci dostalo a vydalo vysvětlení, proč se ceny v obou zemích tak diametrálně liší. Zveřejněné vysvětlení však přililo olej do ohně:
Rozdílnost cen jednotlivých výrobků je dána především rozdílným tržním prostředím a tento jev je v maloobchodě obvyklý. Nejedná se o situaci spojenou pouze s DM, ale obecně o rozdílné rámcové podmínky, při nichž firma na daném trhu musí fungovat a se kterými musí obchodník počítat. Stoprocentně identické ceny zboží v jednotlivých zemích by byly možné, pouze pokud by všude existovaly rovné podmínky. Ty ale na žádném trhu neexistují - trhy se liší nejen ve výši zdanění firem, ale také v rozdílné výši daně z přidané hodnoty či odvodů do sociálního a zdravotního pojištění za své spolupracovníky. Výše daní a odvodů jsou politická rozhodnutí, která obchodník nemůže přímo ovlivnit. Kvůli přizpůsobení se lokálním podmínkám mohou být v některých zemích DM koncernu konečné ceny sice vyšší, hlavní roli ve všech zemích koncernu však hraje orientace na zákazníka a odpovídající celková nabídka pro daný vnitrostátní trh. ... Dále se v prohlášení uvádí: Celkové náklady na jednu prodejnu v poměru k celkovému obratu jsou v České republice vyšší než v Německu ...
Svatá pravda je, že podmínky, co se týče daní, dávek a DPH se v jednotlivých zemích liší. Podívejme se na ně tedy blíže. Bylo by zajímavé zjistit, jaké vyšší náklady v České republice má DM na mysli. Zde si dal tu námahu český ekonom, který porovnal ekonomické podmínky na obou trzích a publikoval je v článku s názvem "Lekce argumentace pro vedení DM". Ze srovnání vychází např., že hodinové náklady práce pracovníka v maloobchodě v Čechách jsou ve výši 9,3 eur ve srovnání s 26,3 eur v Německu.
Mělo snad DM na mysli minimální měsíční mzdu ve výši 366 eur v ČR oproti 1473 eur v Německu? Případně odvody na zdravotní a sociální pojištění, které činí průměrně 23,29% v Čechách vs. 39,66% v Německu, případně průměrné náklady na zaměstnance (účetnictví, daně, administrativa...) ve výši 14 000 eur/rok ve srovnání s 27 200 eur/rok v Německu? Jediným relevantním argumentem pro rozdílnost cen by zde mohla být rozdílná výška DPH, která je v ČR vyšší než v Německu: 21 % vs. 19 %, což však nemůže vysvětlovat rozdíl v cenách až ve výši 100 % ...
Řetězec podle článku, který uveřejnil zpravodajský server Echo24, argumentoval i logistickými náklady a náklady na vylepšení výrobků českou etiketou. Na tento argument reagovali mnozí klienti přímo na FB stránkách společnosti: Aha, už chápu. Takže výrobek, co u nás stojí o 100 % více než tentýž výrobek v Německu, kde prodavač vydělá cca 10 eur na hodinu, přebije vlastně výroba etiket v českém jazyce. Nyní jste mě pobavili a velmi!!! A neříkejte mi něco o hustotě prodejen v ČR... Každý ví, že ten svůj deficit chcete dát sežrat zemím V4. Zklamali jste mě...
Další reakce: Nemám rád společnosti, které dělají z lidí blbce. Přesně touto společností jste! Kdyby ve Vašem vyjádření bylo napsáno, že prostě v ČR chcete mít vyšší marži, tak to pochopím, ale vymlouvat se na prostředí je prostá lež.
Při přebalování výrobků můžete rovnou zadat výrobu do obalů v českém jazyce.
Doprava do distribučních center identická.
Daňová zátěž o 3% větší v ČR.
Náklady na mzdy 4x větší v Německu.
Pronájem prostor 2,5x větší v Německu.
Proto u Vás už nic kupovat nebudeme, jsem rád, že je na trhu i jiná konkurence a budu podporovat ty, co svým zákazníkům nelžou...
Trefně to shrnul ve svém článku zmiňovaný ekonom: Rád se proto někdy nechám poučit, o jaké rámcové podmínky, které by způsobovaly rozdíl v cenách totožného zboží v pár desítek kilometrů vzdálených obchodech v EU s volným pohybem zboží, a to až o desítky procent v neprospěch českých spotřebitelů, se jedná. Na druhou stranu chápu, že tiskové oddělení nemůže prezentovat pravdu, která zní jednoduše: Češi jsou prostě kavky, které si nechají všechno líbit. Tak ať platí. Ta jde ale za námi spotřebiteli, bohužel.
Je to tak. Tato situace se netýká jen zmíněného řetězce, ale i jiných značek, potravinářského zboží, oblečení... Budeme za "blbečky", pokud se konečně nerozhodneme, že už jimi nemíníme být a dáme to dotčeným řetězcem nahlas najevo, tak jak nyní činí nespokojení zákazníci DM.
Totéž platí i pro Slováky. S nimi západní řetězce nakládají úplně stejně jako s Čechy.
Zdroj: hlavnespravy.sk
Komentáře: